Aprašymas

Vyžulionių dvaro sodybos rūmai

Netoli Molėtų plento, vos už trisdešimties kilometrų nuo sostinės, stūkso Vyžulionių (Vyžulėnų) rūmai – retas dvaro pastato pavyzdys, turintis moderno bruožų. XX a. pradžia, kai buvo pastatytas šis pastatas, mūsų krašte buvo dvarų kultūros saulėlydis. Netrukus atėjusi naujoji era – per mūsų regiono šalis nuvilnijusios žemės reformos – dvarų žemes išskirstė gyventojams, tad daugelis sodybų tapo nuostolingos. Ir vis tik, prieš I-ąjį pasaulinį karą trumpai egzistavusios moderno apraiškos dar spėjo atsispindėti ir keleto dvarų architektūroje.

Korvinų-Vrublevskių giminės atstovų statyti rūmai atsirado tuo pat metu, kaip ir juos supantis, iki mūsų dienų fragmentiškai išlikęs vyraujančio peizažinio tipo parkas. Simetrijos čia siekta tik rūmus supančioje dalyje. Įdomus rūmų išdėstymas parko atžvilgiu – link rūmų vedusios alėjos  sudarė ašis į šoninius, siauruosius rūmų fasadus, pietiniame kurių ir yra įrengtas pagrindinis įėjimas. Ilgieji fasadai atgręžti į rytuose esančio parko masyvo bei vakaruose plytinčio ežero puses.

Moderno architektūra mūsų šalyje daug nutolti nuo istorinių formų taip ir nespėjo, dažniausiai prie pastarųjų būdavo integruojami įvairių tuomet plitusių smulkiųjų naujųjų stilių elementai. Ir vis tik daugelis moderno laikmečio pastatų Lietuvos teritorijoje pasižymėjo kur kas lakoniškesnėmis dekoratyvinėmis detalėmis už istorizmo epochos grynuolius, čia naujoviškai stilizuotomis formomis išryškinant daugiausiai konstrukcinius elementus. Taip pat ir Vyžulionyse – dominuoja stambūs, lakoniškų formų langų apvadai, tarpusavyje apjungiami vertikalių traukų bei rustuoti statinio kampai.

Kai kurie pastato architektūriniai akcentai būdingi minėtiesiems, anuomet spėriai po Europą plitusiems naujiesiems stiliams, o tiksliau, vadinamųjų „nacionalinių stilių“ paieškoms. Tiek ežero pusės fasado centre įkomponuoto bokšto stogas aukšta smaile bei smarkiai išsikišusiu kraigu remiamu kronšteinais, tiek ir pietiniame fasade matomi mediniai konstrukciniai elementai, gaubiantys balkono erdvę, sutinkami taip vadinamuosiuose šveicariškajame bei Vokietijoje plitusiame „tėvynės“ stiliuose. Rūmų vidus apleistas ir nemažai apniokotas rūmus sovietmečiu pritaikant tuberkuliozės ligoninei, o moderno čia nedaug. Ir vis tik net nepaisant šių faktorių, čia išlikę daugybė įspūdingų dekoro elementų, atspindinčių skirtingų meno stilių koegzistenciją.

Informacija