Description

Zarasų Švč. Mergelės Marijos Ėmimo į dangų bažnyčia

Dabartinės Zarasų bažnyčios statybos istorija ilga ir sudėtinga. Nors pirmasis projektas buvo parengtas dar ketvirtojo XIX a. dešimtmečio gale, tačiau statybos neilgai trukusios galiausiai užstrigo. Dėl iškilusių techninių problemų su jau pastatytomis dalimis, 1849 buvo parengtas kitas projektas, tačiau ir ši šventovė galiausiai iškilo tik 1862 m. o praėjus vos septyneriems metams išlindo statybinis brokas. 1874 m. bažnyčia buvo iš esmės pertvarkoma konstrukciniu atžvilgiu – greičiausiai tuomet pakito ir jos išvaizda.

Tokia sudėtinga bažnyčios istorija galbūt paaiškina ir kiek eklektišką, neįprastą jos architektūrą, kurioje galime įžvelgti tiek neorenesansines, tiek neobarokines, tiek ir neoklasicistines formas.  Stačiakampis bažnyčios tūris, užbaigiamas lygia siena ir dengiamas dvišlaičio stogo, yra artimas Lietuvos klasicizmo šventovėms. Vis tik priekiniame fasade matome jau ir kitų stilių motyvus. Lietuvos barokinėje architektūroje paplitę dveji, keturių į viršų siaurėjančių tarpsnių bokštai užbaigiami aštuonsieniais tarpsniais su lenktų formų šalmais. Vis tik bokšto kampiniai piliastrai čia supaprastinami iki menčių, kurios antrajame bei trečiajame tarpsnyje sudvejinamos.

Neįprasta vidurinė fasado dalis, kur vyrauja plokštuma su įkomponuotu apvaliu langu bei virš jo esančiomis dvejomis nedidelėmis nišelėmis. Išsiskiria čia tik portalas, kurį supanti dalis puošta neoklasicizmui būdinga rustiko imitacija, nusitęsiančia ir per apatinius bokštų tarpsnius. Rustas tęsiasi ir kitų fasadų apatinėje dalyje, čia sudarydamas cokolinę jų dalį. Pastarieji yra skaidomi mažai išsikišusių piliastrų ir didelių, užapvalintų langų. Pagrindinės šventovės dalies langai savo proporcijomis ir apipavidalinimu laikytini labiau neorenesansiniais elementais, kaip ir po pastogės karnizu matoma arkatūra. Kone išraiškingiausia neobarokinė dalis – tarp bokštų įkomponuotas trijų tarpsnių banguotų formų frontonas – stilistiškai panaši ir laužytų formų iškyša, viršuje užbaigianti galinį fasadą. Dekoratyvumo atžvilgiu vidus kuklus, tačiau monumentalus, labiau linkstant prie neoklasicizmui būdingos išraiškos – išraiškingi masyvūs pilioriai su įsklembtais kraštais.

Detail